Ce faci cand angajatorul (sau clientul) nu-si respecta contractul?

 

Argument:

Una dintre problemele care, cu siguranta, te-a macinat este nerespectarea obligatiunilor contractuale ale angajatorului. Ca “traim in Romania” si asta (vezi Doamne, scuza dar mai ales acuza multe!) e o fatalitate, ca au avut loc neintelegeri sau ca, vai, sarmanul, a ramas in “pana” financiara, una peste alta, e frustrant ca, atunci cand tu te dai peste cap ca totul sa iasa bine, el se “da lovit”. Unde mai pui ca e vorba si despre un contract, incheiat intre parti, iar daca s-a ajuns intr-o astfel de situatie, e grav. Daca ai traversat o asemenea situatie, continua sa citesti! Daca nu, mai bine ca n-ai trecut prin asta, dar .. citeste in continuare, pentru ca, mai mult ca sigur, asemenea momente vor aparea!

Sa luam in calcul urmatorul context: Ai luat “teapa”, esti total nemultumit, ti se pare ca ai muncit din greu, iar eforturile tale nu sunt rasplatite. Sa aflam de ce ai ajuns aici…

Cauze:

1.- In primul rand, exista nenumarate situatii in care NU exista un contract semnat, iar atunci discutia se schimba total. Nu mai avem de a face cu o problema legata de legalitate, ci cu bunul simt, cu pastrarea promisiunilor, sau, pe romaneste, cu obrazul gros al unora. In acest moment, sansele tale de a-ti primi drepturile sunt apropiate de zero.

2.- Pentru ca discutiile curg intr-o directie buna si pentru ca relatiile dintre parteneri dateaza de ceva vreme, contractul se plimba de la unul la altul, pana cand se incepe deja munca, dar intelegerea ramane neparafata. Atunci, in momentul in care se discuta lucruri specifice, inevitabil ajungem la diferente de opinie, asa ca, din nou, intampinam probleme, pentru ca actionam pe baza unor promisiuni sau a unor intelegeri care nu au fost formalizate. E ca si cand te-ai duce la razboi, dar habar n-ai cine este inamicul, cine sunt aliatii si nici cata munitie ai… Asa ca, desi de multe ori pare tentant sa te apuci de treaba, insista ca intelegerea sa fie semnata si lasa loc pentru modificari in actele aditionale. Pentru ca asa se intampla! Exista, de altfel, cateva “intrebari de baraj”, pe care trebuie sa ti le adresezi singur, de fiecare data cand se intampla ceva dubios: “Ghici de ce se intampla .. cutare lucru, pentru ca nimic nu se petrece degeaba? Cine are interesul ca lucrurile sa stagneze si de ce? De ce se intarzie semnarea contractului, desi treaba “arde” si trebuie rezolvata rapid?” …

Sa-ti fie clar: Daca problema este suficient de importanta pentru toata lumea, cel aflat la nevoie isi gaseste, cu siguranta, timp sa semneze! Sansa unui esec este medie, mai ales datorita faptului ca daca te-ai fript o data, foarte probabil ai invatat din greseli, iar la a doua experienta stii sa gestionezi situatia.

3. – Ceea ce s-a stabilit initial de comun acord a fost stipulat in contract, totul a fost semnat, parafat, dar… de data aceasta apar mici “scapari”. Daca esti la inceput de drum, de multe ori draftul contractului iti este trimis de catre client. In acest scenariu, poate sunt puncte care te defavorizeaza. O alta ipoteza este cea in care tu ai pus ceva cap la cap, posibilitatea ca tu insuti sa gresesti, la inceput, este destul de mare. Intr-o asemenea situatie, chiar daca urmaresti o cale legala in caz de litigiu, existand hibe in contract, “well is complicated”, fie vorba intre noi, ai sanse mari sa… pierzi!

4. – Avem un contract semnat, este bine scris si totusi ajungem sa facem lucruri suplimentare din bunavointa (pardon, din naivitate) si nu traversam un proces de schimbare. Sa clarific putin conceptul, pentru cine nu este familiarizat. “Schimbare” inseamna ca am definit scopul si modul de lucru, iar acum fie modificam, fie adaugam lucruri suplimentare. Atentie!!! Nu conteaza daca schimbarea se face pe gratis sau nu, acest lucru trebuie stipulate, pentru a nu ajunge in situatiile penibile si frustrante in care tu ajungi sa faci mai mult decat s-a stabilit in contract si poate chiar mai repede, iar clientul este tot nemultumit. Cum remediem acest lucru? Simplu: Orice modificare suplimentara se scrie pe hartie si se semneaza. Chiar daca e vorba “doar” de doua paragrafe, pentru ca ele pot fi hotaratoare… Acest punct seamana mult cu al doilea, iar sansa de esec este medie.

Ei bine, pot spune fara nici un resentiment ca, daca ai ajuns intr-una din situatiile de mai sus, este vina ta. Da, stiu, e dificil sa gasesti clienti in ziua de astazi si nu vrei sa-i superi si sa-i pierzi pe cei cu care ai batut palma, unde mai pui ca toata lumea spune ca trebuie sa avem o abordare orientata spre client. Dar, tine de respect, de etica profesionala si chiar de propria ta siguranta ca intelegerea sa fie facuta conform legii, cat mai clar si reciproc avantajos! Mai ales in situatia in care vorbim, asa cum afirmam in titlul articolului, este vorba despre “Angajator”. Aici, apare punctul….

night-office-shirt-mail-large5.– Totul merge ca pe roate, ai senzatia ca esti la o virgula sau la o secunda distanta de semnarea unui contract avantajos, esti convins ca el va fi parafat la timp si va contine toate detaliile pe care ti le-ai dorit, dar… clientul (sau angajatorul) nu respecta partea sa din intelegere. Aici se pot identifica mai multe spete:

a) Exista diferente la evaluarea rezultatelor, ceea ce inseamna ca folosim matrici de masurare diferite.

Raspuns: Data viitoare, stabileste in avans matricile de masurare si pe cat posibil, ele sa fie trecute in contract.

b) Exista diferente legate de asteptari, care de obicei nu sunt stipulate in contract.

Raspuns: Ideal ar fi sa stabilesti un mod de lucru inca de la inceput, pe care sa-l monitorizezi pe parcurs. In plus, nu miza totul pe o singura carte. Chiar daca obiectivul este grandios, daca nu l-ai indeplinit, ramai cu buza umflata si nu primesti nimic! “Sparge” totul in bucati controlabile, astfel incat, chiar si in cazul neplacut in care ceva nu functioneaza cum trebuie, esecul sa poata fi izolat, pentru a nu se generaliza si a nu contamina luni intregi in care lucrurile au fost bine facute.

c) Exista nemultumiri neexprimate, care se reflecta intr-un comportament neprofesional. Spre exemplu, clientul este nemultumit de ceva, asa ca nu plateste la timp si nici nu mai raspunde.

Raspuns: Propune intalniri, astfel incat comunicarea sa ramana deschisa, solicita feedback, atat in momentul in care lucrurile merg bine, cat si in situatiile in care apar probleme. Nemultumirile exprimate pot duce la imbunatatire, iar cele neexprimate conduc la frustrare si la conflict.

d) Am stabilit o serie de etape si contractul nu va fi finalizat la timp, insa doar din pricina faptului ca angajatorul (sau clientul) nu a trimis materialele conform graficului.

Raspuns: Chiar daca pare “doar” un exemplu de conjunctura, sunt convins ca “povesti” de genul acesta se petrec destul de des. Este bine ca, inca de la inceput, sa definim responsabilitatile fiecaruia, iar cand cineva nu isi face treaba, acest impediment sa devina vizibil. Exista companii destul de mari, care daca stau pe loc din pricina clientului, acesta suporta cheltuielile cu intreaga echipa, ca si cum s-ar lucra full time.

e) Totul este facut ca la carte, tu consideri ca esti indreptatit sa te plangi pentru ca lucrurile nu au decurs cum era firesc, dar acelasi lucru il considera si angajatorul (clientul).

Raspuns: Fie trecem la negocieri, fie, daca merita, ajungem in instanta.

Nota:

Acest articol se adreseaza freelancerilor si firmelor mici. Teoretic, orice companie dispune de un proces de functionare destul de bine pus la punct. Trebuie, totusi, sa fiti atenti la clauze si la detalierea specificatiilor fiecarui contract in parte.

Cum se rezolva problema:

Cel mai sanatos este ca, inca de la inceput, sa lucrezi cat mai bine, cat mai sanatos si “mai” legal. Indiferent cat de bine cunosti pe cineva sau cat de dificil e sa gasesti clienti in zilele noastre, costul pierderii unui contract (job, afacere, etc) este mai mare decat cel inregistrat pentru a gasi o noua oportunitate (achizitie, etc). Din acest motiv, pentru binele tuturor, e bine ca totul sa fie facut “ca la carte”. Iata cativa pasi orientativi:

1. Construieste un draft de contract.

a) Foloseste un contract primit de la un client sau de la un furnizor

b) Solicita un draft de la un coleg de breasla

c) Discuta cu cineva specializat in probleme de legalitate, fie din firma ta (avocat), fie de la o firma de avocatura independenta

2. Adauga clauze specifice si detaliaza suficient de bine atat obiectul contractului, cat si detaliile din anexe

3. In cazul in care contextul se schimba pe parcurs, adauga modificarile respective in contract

4. Defineste modul de lucru si criteriile pe baza carora se masoara rezultatele.

5. Semneaza contractul, inainte sa te apuci de treaba!
Acum este randul tau. Ai intampinat probleme de acest gen? Scrie-mi care a fost deznodamantul si ce sfat suplimentar iti pot oferi?

Lasa un comentariu:

  • Vasilica Obrejan

    Da. Sunt furnizori care incearca sa te forteze sa accepti altceva decat ai stabilit prin contract. De ce? pentru ca in momentul incheierii contractului nu dispun de ceea contracteaza: nu au logistica necesara sau nu dispun de produs care se intampla sa nu se mai fabrice.
    In aceste cazuri nu am acceptat alte oferte decat cele scrise in contract. Dar, comparativ cu alti colegi am fost catalogata de acestia drept “neabordabila”.Crezi ca am procedat bine?

    • Ciprian Cucu

      Sa accepti doar ce este scris in contract si sa soliciti modificarea acestuia daca apar schimbari mi se pare cel mai corect. Flexibilitatea o definesc prin gradul de deschidere catre discutii si schimbari. Acum, aceste discutii se pot finaliza cu o decizie favorabila sau nu. Cat despre partea cu catalogatul, cred ca tine de cat de mult de afecteaza parerea celorlalti si nimic mai mult.

  • Calin

    Bună ziua . Am o firma de PFA tâmplărie și am semnat un contract cu o persoana fizica X .Domnul X a preluat materialele de la firma le-a verificat și le-a dus pe proprietatea lui unde urma sa le mai finiseaz și sa îi montez un foișor . După ce foișorul a fost ridicat 80 la suta nu mi sa mai permis accesul pe proprietatea domnului X și mi sa cerut sa îi returnez avansul înapoi .în contract nu e menționat ca îl și montez . După ce le-am spus ca nu pot sa le dau avansul înapoi pentru materialele au fost tăiate la specificațiile date de domnul X mă dat la OPC .Care ar fii riscurile pentru mine ??
    Va mulțumesc

    • Ciprian Cucu

      Salut Calin, nu sunt un specialist in legislatie sa-ti dau un raspuns corect si mai ales nu am toate datele contractului si contextul descris de tine nu imi ofera o imagine completa. Din comentariul tau insa, constat ca: materialele au fost preluate dupa o verificare; de obicei ridicarea se face dupa o semnatura de primire (nu stiu daca asa a fost). Daca nu ai nimic semnat pentru lucrare si s-a platit avans pentru lucrarea respectiva, din pacate nu este ok, iar legat de implicatiile OPC, nu stiu sa-ti dau prea multe detalii. Recomandarea mea din articol este facuta pe baza unor lectii invatate si concluzia este sa nu faci nimic pana nu este scris si semnat, recunosc totusi ca domeniul de activitate difera.

  • Calin

    Multumesc

  • bogdan

    am semnat un contract pe 8 ore si angajatorul mi.a platit la stat doar pe 4 ore ce pt sa fac?

    • Ciprian Cucu

      Salut,
      Din pacate raspunsul este: depinde. In primul rand trebuie sa-ti dai seama cine are dreptate conform contractului. Iar eu, in lipsa unui context clar, voi face presupunerea ca este un contract intre 2 entitati juridice. Astfel: daca ai un contract care indiferent cat dureaza esti platit minim 8 ore, atunci ai dreptate. Daca in schimb erai patit cu ora si ai lucrat 4 ore atunci, din pacate el are dreptate. In cazul in care ai dreptate este alegerea ta daca merita pentru cele 4 ore sa-l ataci si aici cel mai bine vorbesti cu un avocat. Cel mai probabil, din punct de vedere financiar nu merita, poate merita insa din punct de vedere moral.
      Numai bine,
      Ciprian