Jurnalul unui project manager obosit. Pauza publicitara: “Pentru o viata sanatoasa, faceti miscare 20 de minute, zilnic!”

 

Acesta este ultimul articol din interviul cu Marian si inchide seria despre somn, alimentatie si sport, si penultimul din seria Jurnalul unui project manager obosit.


Ok, m-ai prins, trebuie sa iti marturisesc ceva. De-a lungul timpului, am fost o persoana activa. Am facut mult sport. Pe principiul “putin din toate”, am avut ocazia sa fiu alaturi de oameni care au performat in disciplinele respective, fara a iesi, totusi, din zona de amatorism (la propriu, adica nu si-au cladit viata pe sport). Cu toate acestea, sunt inca mandru ca am petrecut ani buni alaturi de sportivi de mare calitate. #cevremuri

A urmat o perioada de crestere accelerata. Nu vreau sa ma intelegi gresit, vorbesc despre cresterea in greutate. Cu toate acestea, am reusit sa mentin un ritm activ. Insa, cu timpul, am devenit tot mai ocupat si mai lenes, desigur si gratie faptului ca sunt ambitios in meseria mea si ca nu mai am timp pentru altele. Am continuat sa cresc in greutate, dar povestea cu sportul seamana cu obsesia lui Al Bundy: “Iti aduci aminte ce gol am marcat, cand eram in liceu?”

In acest context, imagineaza-ti cat de surprins am fost cand Marian mi-a spus ca, in primele saptamani de program, nu trebuie sa fac sport. Cum sa nu fac sport ? Nu acesta este secretul reducerii numarului de kg?

Explicatia lui a fost simpla. Daca tu te apuci sa faci miscare la greutatea pe care o ai acum (~100 kg) durerile de genunchi si de spate se vor accentua. Asteapta sa scazi in greutate si apoi daca tu simti nevoie, GO FOR IT. In plus, o ora de sala cu antrenor iti aduce un minus de circa 700 kcal. Iar daca stai sa calculezi ca 1 kilogram de grasime abdominala are circa 7500 kcal, realizezi ca ai nevoie de circa 10 sedinte sa arzi 1 kilogram de grasime, adica aproximativ 3 saptamani.

Ce ne ofera sportul? Pai este simplu toate exercitiile fizice elibereaza si mai multi neurotransmitatori si anume : endorfine, dopamină și serotonină. Toate trei au un rol important în alungarea depresiei. Serotonima este hormonul fericirii. De aceea dupa o plimbare in aer liber sau 30 minute petrecute pe banda avem o stare de bine.

Inteleg ca este doar o perioada de tranzitie, insa chiar si asa, hai sa discutam despre felul in care sportul contracareaza oboseala pe care o resimtim a doua zi si ma refer la lipsa de energie si la uzura mentala, nu la febra musculara. Asadar:

1. Ce impact are sportul in relatia cu oboseala? Ajuta, nu ajuta si daca da, de ce? (dincolo de recomandarea clasica a celor 20-30 de minute zilnice de miscare)

→ Oboseala in zilele noastre este psihica si mai putin fizica, iar in contracararea acesteia, sportul reprezinta o sabie cu doua taisuri. El ar trebui sa “omoare” stresul, nu sa aduca un stres suplimentar. Asa ca, daca este efectuat cu moderatie, poate reprezenta un factor care relaxeaza, reducand anxietatea. Insa, daca este efectuat intens poate constitui un factor de stres la randul sau. Adauga la asta faptul ca al tau corp va percepe imediat pierderea de energie si iti va creste apetitul, incercand astfel sa compenseze piederea energetica.

Daca ai vreo 15-20 kg in plus fata de greutate normala, sportul iti va afecta articulatiile. De ce ? Stim cu totii ca fiecare articulatie se termina cu un cartilagiu. Iar kilogramele in plus si gresita executare a exercitiilor vor afecta cartilagiile.

2. Ce inseamna “sport” pentru o persoana ocupata? Este bine sa mergem la sala? Dar daca obiectivul ar fi strict generarea unei stari de bine si eliminarea oboselii, care ar fi dozajul?

→ Toti cei  care doresc sa isi optimizeze productivitatea trebuie sa evite sedentarismul. Suntem construiti sa ne miscam; acesta este si motivul pentru care muschii stocheaza circa 300 grame de glucoza.  Eu ma consider o persoana ocupata: trebuie sa coordonez doua afaceri si sa am grija de un baietel de 6 ani, asa ca pentru a ma intretine si a suporta mai bine stresul (nu il pot elimina) practic “high intensity interval training”, adica “antrenamentul pe interval de intensitate”, caci stimuleaza si cresterea nivelului hormonului.

3. Un sfat pentru final?

Indiferent ca esti angajat sau pe cont propriu, lipsa timpul se traduce prin lipsa somnului si mancat pe apucate. Asa ca beneficiile sportului nu vor veni daca nu dormi corespunzator si nu mananci alimente nutritive. Abia atunci sportul va fi o modalitate de optimizare a sanatatii si implicit a performantelor.

Acestea au fost subiectele abordate. Sper ca sfaturile primite sa-ti fie nu numai utile din punct de vedere… fizic, dar sa te puna si putin pe ganduri. Pe mine, Marian a reusit sa ma “bage in sedinta” cu mine insumi. As vrea sa-i multumesc pe aceasta cale pentru timpul si pentru suportul acordat.

In articolul urmator, de altfel ultimul din seria Jurnaul unui project manager obosit, te astept sa discutam despre o abordare pragmatica asupra managementului de proiect.

Lasa un comentariu:

  • Nicolle

    Interesant articolul tau, trebuie sa ma gandesc si eu la cel putin 30 min de sport , totul e sa uit fraza ” nu am timp ” si sa imi acord un ragaz in fiecare zi pentru miscare !

    • Ciprian Cucu

      Multumesc frumos Nicolle! Te tin la curent, experimentez tot ce scriu si iti zic ce functioneaza.