Probabil si tu ai fost pus in dificultate, in momentul in care ti s-a solicitat rezolvarea unui proiect nou, mai ales daca nu ai mai lucrat in domeniul respectiv.

Cel mai simplu scenariu apare atunci cand trebuie sa lucrezi cu o companie noua, necunoscuta tie, cand e vorba despre o arie diferita de activitate sau chiar mai mult de atat, daca pana acum ai lucrat la proiecte in zona IT si ti s-a ivit oportunitatea de a implementa un proiect de outsourcing de proces financiar.  

Inainte de a intra in subiect, voi recurge la propria mea experienta

In urma cu ani buni, lucram intr-o firma in care, de cele mai multe ori, cand aparea o noua oportunitate, ma calificam fara sa vreau ca voluntar fortat, devenind actorul principal, fie ca proiectul se incadra in domeniul meu de activitate, fie ca nu.

Nu mai vorbesc de dorinta mea sau mai bine zis despre lipsa interesului pentru acel lucru, insa principiul “daca este ordin, atunci cu placere!” functiona ca la carte.

Astfel, fiind dispus in repetate randuri sa fac pentru prima daca in viata mea ceva nou, am fost nevoit sa invat. Mai mult, timpul ramas pana cand proiectul urma sa fie activ era relativ scurt.

Concret, in mai putin de o luna, trebuia sa ma pun la punct cu un domeniu cu totul nou, sa cunosc suficient de bine fenomenul, astfel incat sa pot raspunde la o lista lunga de intrebari.

Mai mult, raspunsurile pe care trebuia sa le ofer urmau sa ajunga la un nivel ridicat de profesionalism. Unde mai pui ca trebuie sa dispui de suficiente cunostinte, pentru a putea lua decizii, indiferent de situatie.

Desi perioada a fost destul de obositoare si chiar agitata, am invatat lucruri noi. Iata cateva cunostinte prefect aplicabile, pentru oricine se afla in situatia aceasta:

  • Daca nu exista dorinta si motivatie, este aproape imposibil sa depasesti impasul.
  • Este nevoie de un efort consistent, astfel incat sa finalizezi proiectul, mai ales in situatia in care esti implicat si in alte activitati.
  • Foarte multe intreruperi te scot din ritm si daca te poti concentra suficient de mult pe noua ta pasiune fortata, totul se transforma dintr-un efort nobil intr-o frustrare indelungata, cu rezultate deplorabile.

Sa fiu sincer, marturisesc ca am experimentat toate variantele posibile:

  • Am plecat din starea de esec din fasa, unde n-am vazut nicio oportunitate si am refuzat sa ma implic. Mai bine asa, decat sa te implici si sa livrezi un produs deficitar.
  • Am experimentat si varianta mai putin placuta, din categoria impuse: am dat tot ce aveam mai bun si totusi nu a fost suficient, iar varianta neimplicarii era inacceptabila.
  • Am avut si reusite.

Si totusi, indiferent de rezultatul obtinut, am invatat o lectie importanta, pe care ti-o impartasesc.

Primul pas, de altfel unul intuitiv, sta in a umple golul de cunostinte referitoare la tema  respectiva. Si cum cu o floare nu se face primavara, foarte probabil, daca doar pui mana pe o carte nu este suficient si atunci e nevoie sa aplici principiul saturatiei sau al masei critice.

Ce este Principiul Saturatiei?

Cea mai simpla definitie: adaugi atat de mult, pana in momentul in care totul ajunge sa dea pe dinafara.

Daca pornim de la exemplul meu si de la paralela cu dezvoltarea personala, rezulta ca timp de 3-4 saptamani consumi numai acest gen de informatie.

Sunt convins ca si tu ai trecut prin asta. Spre exemplu, ti-ai dorit foarte mult ceva, cum ar fi o masina. Timp de cateva zile, poate chiar saptamani, ai cautat non stop pe internet, studiind atat ofertele, precum si preturile autoturismelor la mana a doua. Ai vazut filmulete, te-ai documentat care este diferenta dintre versiunile masinii, motorizari, etc.

Ei bine, daca in perioada urmatoare, brusc, a inceput sa ti se para ca vezi modulul respectiv mult mai des pe strada, foarte probabil, in mod involuntar, ai experimentat principiul saturarii!

Ai oferit atat de multa informatie creierului tau, incat a inceput sa vada mai mult ce il intereseaza si aproape involuntar ai facut diverse asocieri.

Asa se intampla si daca o persoana iti cere o parere, desi, cu siguranta, te pricepi sa oferi una. Ramane intre noi daca este cea mai buna sau nu, dar oricum ai avea un punct de vedere.

Ce avem de facut pentru a aplica principiul saturatiei

Iti saturezi creierul cu foarte multa informatie, in diverse forme, din domeniul dorit.

Exemplu:
Sa spunem ca, in perioada urmatoare, imi doresc sa incep un nou proiect in online marketing.

In aceasta situatie, timp de cateva saptamani, citest bloguri de specialitate, discut cu persoane implicate in domeniu, ascult un audio book sau un podcast, incerc sa aplic cele invatate si observ cum au actionat altii.

Ma consult cat mai mult pe aceasta tema cu persoanele mai experimentate decat mine, fac un curs online sau mai multe, poate chiar iau cateva interviuri pe tema respectiva.

Important este sa-mi pastrez concentrarea pe aceasta tema. Daca am sarit de la una la alta, impactul este complet diferit!

Cum se aplica in proiecte

In momentul in care esti numit project manager si ai toata responsabilitatea pe umeri, fii sigur ca sponsorii se asteapta sa faci tot ce-ti sta in putinta pentru a avansa intr-un ritm sustinut si pentru a duce proiectul respectiv la bun sfarsit.

Acum, poti sa joci cartea cea mai simpla. Adica, daca nu ai experienta de cativa ani in domeniu, stai in banca ta.

Sau poti sa-ti asumi un efort sustinut, sa intelegi ca ai destula experienta in proiecte si o gandire rationala, matura, sa-ti amintesti ca ai lucrat cu destui oameni pentru a putea obtine rezultate cu orice echipa si sa pui osul la treaba, compensand lipsa cunostintelor din noul domeniu, folosind principiul saturatiei.

La cat mai multe proiecte noi si la numeroase reusite!

Intrebare:

Cand ti s-a parut un proiect suficient de interesant, incat sa aplici principiul saturatiei?

Subscribe To Our Newsletter

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

You have Successfully Subscribed!