In momentul in care folosesti un limbaj specific poti fi interpretat gresit sau poate chiar neinteles. Pentru a elimina aceasta bariera am pus cap la cap o serie de termeni care sa te ajute in acest sens.
In acelasi timp, marea majoritate a termenilor sunt fie tradusi, fie importati din limba engleza si astfel s-au creat asa zisele cuvinte in rom-engleza – un fel de engleza romanizata, termeni permisi in aceasta industrie.
Da, recunosc, probabil este mai bine sa folosesti termenul corect in engleza sau poate pentru anumite persoane este mai bine sa folosesti termenul in romana. (pentru categoria a doua exista insa o mica sansa sa ne referim la acelasi lucru si totusi sa nu ne intelegem). Pentru a evita aceste situatii, lista de mai jos isi propune sa traduca si sa ofere o definitie sau o interpretare pentru termenii prezentati.
Unele definitii sunt preluate partial din Glosarul de termeni PM BOK, pentru o lista completa si o descriere ca la carte va recomand sa vizitati aceasta sursa. Pentru unii termeni, am preferat sa ofer o interpretare usor diferita care cred ca este o alternativa mai buna pentru intelegerea termenului respectiv.
Pentru o si mai buna intelegere a termenilor iti recomand sa faci o cautare pe Google sau Wikipedia atat pentru definitii alternative, cat si pentru exemple. Majoritatea termenilor sunt destul de des intalniti si foarte bine documentati atat pe site-urile de project management, cat si in diverse dictionare.
Intr-o ordine alfabetica, gasesti mai jos lista de termeni:
1. Acceptance Criteria
Criterii de acceptanta. Acele criterii, incluzand cerinte si conditii esentiale, care trebuie indeplinite pentru ca livrabilele sa fie acceptate.
2. Activity
Activitate in cadrul unui proiect
3. Analogous Estimating
Estimare prin analogie. Tehnica de estimare care utilizeaza valorile unor parametri din activitati anterioare, ca baza de estimare precum activitati viitoare similare.
4. Assumptions
Ipoteze/presupuneri. Factori care pentru o planificare mai usoara, sunt considerati a fi adevarati.
5. Baseline
Versiune de referinta. Baseline-ul este asociat cu notiunea de scope (ce aveam de facut in proiect), cu timpul sau costul proiectului. Intr-un limbaj mai simplu, cand am “batut in cuie” planificare spunem ca am stabilit baseline-ul.
6. Bottom-up Estimating
Estimare de jos in sus. Metoda de estimare a componentelor ce se bazeaza pe WBS (Work brakedown structure). Functioneaza pe principiul ca daca spargi o activitate mare in mai multe activitati, mici, controlabile, suma estimatelor la nivel mic de detaliu, iti vor oferi o acuratete mai mare dupa ce faci adunarea. Un fel de divide et impera + estimare + adunare.
7. Brainstorming
Tehnica ce permite generarea cu usurinta a unor informatii cu ajutorul unui grup de lucru (persoane implicate in proiect sau experti in domeniu). In proiecte este folosita la identificarea riscurilor, rezolvarea problemelor si deblocarea unor situatii dificile.
8. Budget
Buget. Valoarea estimata si aprobata a proiectului sau a unei componente a acestuia.
9. Buffer
Rezerva. Mai jos este definit si termenul de rezerva.
10. Constraint
Constrangere. Limitare sau restrictie pe care o intampini in proiect. Spre deosebire de riscuri care au o probabilitate mai mare sau mai mica de a se materializa, constrangerile sunt 100% sigure. Genereaza de cele mai multe ori dificultati si trebuie luate in calcul pe durata planificarii.
11. Corrective Action
Actiune corectiva.
12. Crashing
Tehnica specifica de comprimare a duratei totale de executie ce consta in adaugarea de resurse suplimentare cu scopul de scadere a duratelor. Are efecte secundare in cresterea costurilor.
13. Critical Activity
Activitate critica. Orice activitate care se afla pe drumul critic. De cele mai multe ori aceste activitati definesc prioritatile in cadrul proiectului. A nu se confunda cu activitati importante, adica activitati pe care cineva “cu greutate” le considera importante.
14. Critical Path
Drum critic. Succesiunea de activitati ce determina durata totala a proiectului.
15. Descomposition
Descompunere. Tehnica de planificare ce subdivide continutul unui livrabil, faza sau sub-proiect in componente mai mici si mai usor de gestionat, astfel incat munca asociata cu realizarea proiectului sa fie definita suficient de detaliat pentru a sprinjini executia, monitorizarea si controlul lucrarii.
16. Deliverable
Livrabil. Orice produs, rezultat sau capabilitatea de a efectua un serviciu necesar pentru ca o faza sau intregul proiect sa fie incheiat. Finalizarea acestuia este marcata printr-o aprobare din partea clientului si/sau a sponsorului.
17. Dependency
Dependenta.
18. Duration
Durata. Numarul total de perioade de munca necesare pentru a finaliza o activitate. Exemplu: o activitate ce are o durata de 5 zile.
19. Effort
Efort. Numarul de unitati de munca necesare pentru finalizarea unei activitati. Exemplu: o activitate cu durata de 5 zile (cea de mai sus) are un efort estimat de 2 zile. Doar ca dureaza 5 zile pentru a fi facut.
20. Estimate
Estimare. Evaluare a unei cantitati posibile sau a unui rezultat. De obicei, se refera la costurile proiectului, resurse, efort si durate.
21. Expert Judgement
Parerea expertului. Rationament furnizat pe baza expertizei intr-un anumit domeniu. O astfel de expertiza poate fi furnizata de un grup sau de o persoana care poseda educatia, cunostintele, deprinderile sau pregatirea necesara.
22. Fast Tracking
Tehnica specifica de comprimare a graficului de executie a proiectului care modifica logica retelei, astfel incat faze care sunt, in mod normal, succesive se pot executa in paralel.
23. Finish Date
Data de final.
24. Flowcharting
Diagrame de flux.
25. Functional Manager
Manager functional. De cele mai multe ori seful de departament.
26. Gantt Chart
Diagrama Grantt.
27. Historical Information
Informatii istorice.
28. Identify Risks
Identificarea riscurilor. Proces de identificare si documentare a riscurilor.
29. Imposed Date
Data impusa.
30. Issue
Problema.
31. Lag
Intarziere. Termen folosit in planificare si care arata o intarziere in doua activitati.
32. Lead
Avans. Temen folosit in planificare ce arata un avans in relationarea clasica intre activitati. Atat despre lead cat si despre lag am vorbit mai mult in acest articol.
33. Lessons Learned
Lectii invatate. Concluzii rezultate in urma implementarii proiectelor. Lectiile invatate pot fi identificate in orice moment.
34. Methodology
Metodologie. Practici, tehnici, proceduri si reguli utilizate de cei care isi desfasoara activitatea intr-un anumit domeniu.
35. Milestone
Punct sau eveniment important intr-un proiect.
36. Objective
Obiectiv. Tinta spre care urmeaza sa fie directionata activitatea, pozitie strategica de atins, scop de realizat, rezultat de atins sau serviciu de executat.
37. Parametric Estimating
Estimare parametrica. Tehnica de estimare ce are la baza regula de trei simpla. Exemplu: daca un kg din produsul x costa 10 lei, atunci 5 kg costa 50 de lei.
38. Percent Complete
Procent de finalizare. Estimare, exprimata in procente, a cantitatii de munca ce a fost finalizata, relativ la o activitate. Exemple: am finalizat 50% din activitatea x
39. Portofolio
Portofoliu. Colectie de proiecte sau programe si alte activitati cu scopul de a facilita managementul eficient al acestora, in concordanta cu obiectivele strategice ale organizatiei.
40. Preventive Action
Actiune preventiva. Actiune care poate reduce probabilitatea aparitiei unor consecinte negative.
41. Program
Program. Grup de proiecte relationate, cu scopul de a obtine beneficii si a le controla. Un program poate contine si activitati ce nu sunt relationate cu proiectele din cadrul acestuia.
42. Project
Proiect. Initiativa cu caracter temporar destinata generarii unui produs, serviciu sau rezultat
43. Project Life Cycle
Ciclu de viata al proiectului. Grup de faze ale proiectului, de regula secventiale, al caror nume si numar este determinat de necesitatile de control ale organizatiei.
44. Project Management
Management al proiectului. Aplicarea cunostintelor, deprinderilor, instrumentelor si tehnicilor asupra activitatilor din proiect, astfel incat cerintele si obiectivele proiectului sa fie indeplinite.
45. Project Management Office (PMO)
Departament de management al proiectelor. Responsabilitatile difera de la suport in implementarea instrumentelor si procedurilor de management de proiect din cadrul organizatiei pana la echipa de project manageri ce implementeaza proiectele.
46. Project Phase
Faza a proiectului. Grup de activitati ale proiectului, care o data finalizate corespunzator, au ca rezultat un livrabil major.
47. Quality
Calitate. Gradul in care un set de caracteristici indeplinesc cerintele proiectului.
48. Requirement
Cerinta. Conditie sau capabilitate ce trebuie sa fie intrunita sau indeplinita, pentru a fi in concordanta cu un contract, standard, specificatie sau alt document impus formal.
49. Requirements Traceability Matrix
Matrice de trasabilitate a cerintelor. Instrument folosit in proiecte mari si consta intr-un tabel care conecteaza cerintele si originea acestora cu livrabilul si criteriile acestuia de acceptanta. Poate contine mai multe detalii relevante pentru a face legatura intre cerinta si cum aceasta este masurata la final pentru a verifica corectitudinea implementarii.
50. Reserve
Rezerva. O rezerva luata pentru a planifica impactul unui risc. Rezerva de obicei este de timp sau de cost.
51. Residual Risk
Risc rezidual. Risc ce ramane dupa implementarea masurilor de raspuns la riscuri.
52. Responsability Assignment Matrix (RAM)
Matrice a responsabilitatilor. Instrument ce relationeaza activitatile proiectului cu resursele disponibile, in vederea asigurarii alocarii fiecarei activitati unei persoane sau echipe.
53. Rework
Refacere. Actiune intreprinsa pentru remedierea defectelor unei componente, astfel incat aceasta sa fie in conformitate cu cerintele si specificatiile.
54. Risk
Risc. Eveniment sau conditie incerta care, in cazul in care se manifesta, are un efect pozitiv sau negativ asupra obiectivelor proiectului.
55. Schedule
Grafic de executie. De multe ori acest termen se confunda cu planul de proiect.
56. Schedule Baseline
Versiune de referinta pentru graficul de executie. O data validat, acesta devine referinta pentru verificarile viitoare. Respectiv, de acum inainte vom spune ca suntem in grafic sau dimpotriva suntem intarziati, in functie de unde ne aflam fata de aceasta referinta.
57. Schedule Compression
Comprimare a graficului de executie. Scurtarea duratei programate a proiectului, fara afectarea continutului acestuia. Exemple: Crushing si Fast tracking.
58. Scope
Continut al proiectului. Suma produselor, serviciilor si rezultatelor ce urmeaza a fi furnizate sub forma unui proiect.
59. Scope Baseline
Versiune de referinta pentru continut. O data ce este clar si documentat ce trebuie facut intr-un proiect, acesta se aproba. O data aprobat, se fixeaza aceasta referinta. Asa ca, de acum inainte aceasta referinta defineste ce trebuie sa se livraze in cadrul proiectului.
60. Sponsor
Sponsor. Persoana sau grup care furnizeaza, resursele financiare necesare proiectului.
61. Stakeholder
Persoana sau organizatie implicata in proiect, in mod activ, si ale carei interese pot fi afectate, pozitiv sau negativ, de executia sau finalizarea proiectului.
62. Sub-phase
Subfaza. Subdiviziune a unei faze.
63. Sub-project
Subproiect. Parte a unui proiect aparuta in urma divizarii acestuia in componente mai mici si mai usor de gestionat.
64. Successor Activity
Activitate succesiva. Activitate programata care urmeaza unei activitati precedente, in functie de dependentele logice.
65. Template
Model sau sablon. Document completat partial, avand un format predefinit, care pune la dispozitie o structura definita, pentru colectarea, organizarea si prezentarea datelor si informatiilor.
66. Variance
Abatere. Diferenta fata de o valoare asteptata.
67. Work Breakdown Structure (WBS)
Structura ierarhica, a lucrarii ce urmeaza a fi executata de catre echipa de proiect, astfel incat obiectivele proiectului sa fie indeplinite si livrabilele cerute sa fie realizate. Ajuta la organizarea si definirea continutului integral al proiectului. Porneste de la o initiativa majora (proiectul) si ajunge la elemente gestionabile de catre membrii echipei.
Sper sa iti fie de folos!