Problema! Tot mai des intalnesc urmatorul scenariu:

Cautam un project manager cu background tehnic 3 in 1, 5 in 1 sau, daca se poate, 14 in 1! O persoana care sa mai fi facut, daca se poate, exact acelasi lucru pe care urmeaza sa-l facem noi.

Desigur, nu avem certitudinea ca tot ceea ce a lucrat i-a iesit bine, sau daca meritul rezultatului i se datoreaza lui/ei, insa, cel putin in prima faza, se pare ca este cea mai buna varianta.

Daca, in mod miraculos, dispune si de expertiza tehnica la nivel inalt, astfel incat sa conduca si echipa si sa stie exact ce face fiecare, este perfect. Iar daca se poate asigura ca estimarile oferite sunt exacte, atunci ar fi mai mult ca perfect!

Desigur, ar fi ideal sa nu apara nici riscuri, pentru ca Agentul 007 stie la ce sa se astepte si le previne.

Cum ar trebui sa arate lucrurile

Partea faina – realista:

Cautam o minte limpede si clara, care sa supervizeze activitatea.
Este nevoie de cineva care sa dispuna de imaginea de ansamblu si sa vada in profunzime, sa planifice activitatea si sa transmita claritate si siguranta catre echipa, iar pana la finalul proiectului sa se asigure ca lucrurile progreseaza conform planificarii.

Am vazut care este problema, am inteles si cum ar trebui sa arate lucrurile, acum hai sa vedem care sunt cunostintele pe care ar trebui sa le dobandesti, astfel incat sa implementezi proiecte, ca un star.

1. Cunostinte despre industria clientului/angajatorului

Poti sa castigi aceasta experienta implementand proiecte in mai multe industrii, ceea ce ar fi de dorit, insa nu este chiar atat de usor sa schimbi industria, asa ca iata cateva alternative, care merita explorate.

  • Participa la evenimentele de profil organizate, iar aici, pentru a extinde aria de selectie, nu ma refer exclusiv la intalnirile pe teme de project management, ci la intregul ansamblu de evenimente de profil. Vrei sa intelegi mai bine indrustria software, intra in contact cu persoane care activeaza in aria respectiva. Vrei sa intelegi mai bine industria auto … tot asa .
  • Citeste articole din domeniul respectiv. Cele mai multe surse se gasesc online. O alta sursa pe care o recomand cu caldura, pentru o si mai buna intelegere, este site-ul HBR.org. Cauta sectiunea referitoare la studii de caz, iar pentru un pret decent poti descarca o serie de documente si astfel iti vei face o idee.
  • Documenteaza-te in ceea ce priveste vocabularul de specialitate.
  • Realizeaza un interviu cu un PM care activeaza in sectorul respectiv. Daca deja cunosti pe cineva, foarte bine. Daca nu, linkedin este o sursa continua in ceea ce priveste networking-ul.

Exemplu: Un email de abordare

“Salut,

Te urmaresc de ceva timp pe linkedin si am observat ca de mai bine de 10 ani creezi proiecte in constructii.

Eu incerc sa schimb domeniul in care lucrez si mi-ar placea sa aflu cateva detalii de la cineva care are o experienta consistenta in zona in care activezi. Daca timpul iti permite, as dori sa-ti adresez cateva intrebari specifice industriei in cauza.

Multumesc pentru timpul acrodat,

Alex”

CONCLUZIE:
Intelegerea industriei si a sectorului in care urmeaza sa desfasori proiecte este esentiala. Te ajuta sa te pozitionezi mai bine, sa intelegi cu o usurinta mai mare anumite spete si iti ofera o incredere mai mare atunci cand interactionezi cu ceilalti.

2. Cunostinte despre procesele de business

O resursa fantastica pe care o recomand bucuros este APQC.org.

Imi amintesc ca, nu demult, toate resursele erau free to download. Acum trebuie fie sa fii membru, fie sa completezi un formular si apoi poti downloada resursele respective. Cel mai important este ca ele exista, sunt disponibile si daca mai sunt si gratuite , sa fie primit!

Pentru mine, acesta resursa a fost o mina de aur, mai ales cand urma sa abordez un domeniu nou. E ideal sa ai o intelegere optima, te ajuta sa poti avea un dialog si sa vezi unde apar variatiile.

Nu in ultimul rand, te invata sa castigi increderea celor din jur, dobandind un limbaj comun. Mai mult decat atat, aceasta resursa te ajuta sa te integrezi mai usor. Si daca toate acestea nu ar fi suficiente, ai de unde sa inveti si sa devii mai bine pregatit pentru proiectul pe care urmeaza sa-l incepi.

3. Cunostinte tehnice

Acest capitol reprezinta, probabil, asteptarea numarul 1, atunci cand vorbim despre recrutarea unui project manager.

Halo effect este descris ca fiind tendinta ca, pe baza unei opinii create intr-o arie sau intr-o zona de expertiza (tehnica), sa generalizezi pe mai multe zone.

Exemplu: Daca, din punct de vedere tehnic, persoana pe care o cauti este pregatita foarte bine, automat se descurca si din celelate puncte de vedere.

Mai bine te concentrezi pe intelegerea optima a tuturor ariilor descrise, (folosind chestionarul de autoevaluare si planul de actiuni) pe principiul “o intelegere de ansamblu este oportuna, spre deosebire de a-ti propune sa devii specialist peste noapte.

Nu ma intelege gresit, specialistii au valoarea lor, chiar foarte mare, insa nu acesta este punctul forte al unui project manager.

4. Cunostinte de project management

In momentul de fata dispui de o multitudine de metodologii, de instrumente si de specialisti din care sa alegi. Resursele se gasesc la tot pasul, insa provocarea consta in a alege ce este potirvit pentru comania in care lucrezi, pentru proiectul tau si implicit ce oportunitati iti fac viata mai usoara.

Daca tot am ajuns la acest capitol, am pus cap la cap cateva metodologii de project management si cate o resursa de studiu pentru cei care vor sa citeasca mai mult:

5 categorii de metodologii Project Management:

A. The Traditional, Sequential Methodologies

    1. Waterfall ( The PMI/PMBOK “Method” si Prince 2)
    2. Critical Path Method (CPM)
    3. Critical Chain Project Management (CCPM)

B. The Change Management Methodologies

    1. Event Chain Methodology (ECM)
    2. Extreme Project Management (XPM)

C. The Process-based Methodologies (Lean, Six Sigma, Lean Six Sigma, Process-Based Project Management)

D. Agile Methodologies (+Agile, Scrum, Kanban, Extreme Programming (XP), Adaptive Project Framework (APF))

E. Altele, inclusiv Benefits Realization

 

Un alt punct interesant este reprezentat de instrumentele de care dispui. Si aici am 3 recomandari:

  • Daca esti in cautarea unei aplicatii de project management, un site foarte bun pentru un review de aplicatii este Capterra.
  • Site-uri de specialitate. Eu recomand projectmanagement.com , dar lista poate fi mai mare.
  • NU in ultimul rand, pentru cei aflati la inceput de drum, recomand cele 7 templeturi si abonarea la newsletter-ul meu.

Cand vine vorba de cele mai bune practici, as lasa lista deschisa pentru ca de la cel mai simplu pana la cel mai complicat proiect, cu multi sau cu putini oameni implicati, cele mai bune metode difera, se schimba ori se adapteaza. Cel mai bun lucru pe care poti sa-l faci este sa fii deschis, sa intri in contact cu mediul potrivit si sa inveti constant.

RECOMANDARE:
Unul dintre cele mai mari beneficii de membru PMI.org este accesul la articolele projectmanagement.com. O resursa extraordinara, astfel ca o recomand cu tarie!

5. Cunostinte despre modul de functionare al departamentului/ departamentelor in care implementezi

Aceste cunostinte constituie un avantaj major, mai ales cand ai mai lucrat in cadrul departamentului respectiv, insa, de cele mai multe ori, nu este cazul, asa ca e indicat sa setezi asteptarile corecte.

Solutia consta intr-un proces rapid de asimilare a informatiilor in prima saptamana, de la inceputul colaborarii.

Iata cum ar trebui sa arate prima saptamana, astfel incat sa intelegi mai bine departamentul in care lucrezi. Cerceteaza urmatoarea recomandare: How to onboard yourself in 5 days. Articolul de fata este unul din multele textele valoroase scrise de Bruce.

Pe scurt, focusul stabilit pentru prima saptamana arata astfel:

  • Ziua 1: Logistica si Informatii initiale
  • Ziua 2: Intalniri cu managementul
  • Ziua 3: Intalniri cu colegii
  • Ziua 4: Networking
  • Ziua 5: Identifica profitul rapid

Undeva, cel mai bine in zilele 2 si 3, insereaza aceasta componenta familiarizarii rapide cu procedurile departamentale, sau macar cu acelea cu care vei interactiona pe durata proiectului.

Sper ca ti-a folosit acest articol si ca ti-a adus un plus de valoare.

In final, ti-am pregatit un document de lucru astfel incat sa mai faci un pas. Descarca fisierul, completeaza formularul si planifica-ti viitorul!

Subscribe To Our Newsletter

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

You have Successfully Subscribed!

Introducere în modul de lucru Agile

Free Webinar

Exploratory Session

SESIUNEA 1: 25 MARTIE 2024, ORA: 19:00

SESIUNEA 2: 27 MARTIE 2024, ORA: 09:00

DURATA: 1,5 ORE

You have Successfully Subscribed!