Zilele trecute am primit un mesaj pe Linkedin:
„Buna seara,
Va admir experienta in project management si profesionalismul. Vreau sa imi dau seama daca imi doresc 100% sa lucrez in domeniu si as aprecia daca veti avea timp sa imi raspundeti la cateva intrebari.
- Cum se desfasoara o zi de lucru?
- Care este motivatia dumneavoastra de a lucra in domeniu?
- Ce abililitati sunt necesare?
- Cum as putea ajunge sa lucrez in domeniu?
- Ce sfaturi puteti da unei persoane ce vrea o cariera in PM?
Va multumesc pentru timpul acordat.”
Imediat ce am vazut mesajul, mi-am spus: „Wow, niste intrebari foarte bune”, asa ca m-am gandit sa formulez un raspuns intr-un articol pe blog.
1. Cum se desfasoara o zi de lucru?
Jumatate din activitatea saptamanala este ocupata de meeting-uri recurente, stabilite pentru diferite proiecte, aproximativ 15 – 20 de ore pe saptamana.
In fiecare zi fac lucruri diferite, insa daca ar fi sa generalizez ar suna cam asa:
- La inceputul zilei 8.30 – 9.00 fac o scurta sesiune de planificare. Chiar daca ai liste peste liste, planuri de proiect si calendare definite, 15-20 de minute dimineata in care sa le pui in ordine si sa te asiguri ca ai o imagine clara a zilei ajuta foarte mult.
- De obicei de la 9.00 – 9.30 meeting cu echipa de proiect sa vedem unde suntem si ce este de facut in continuare. O evidenta a problemelor existente si potentiale, astfel incat sa fim agili in rezolvarea lor.
- 10:00 – 14.00 intervalul preferat pentru meeting-uri recurente si planificate cel mai probabil de la inceputul proiectelor:
- Incepand cu partea a doua a zilei am timp pentru ad hoc meetings, follow-up si situatii neprevazute.
Cam asa arata programul unei zile, de la caz la caz jonglez cu activitatile.
2. Care este motivatia dumneavoastra de a lucra in domeniu?
- Obtinerea rezultatelor ma motiveaza si functioneaza ca un motor pentru mine.
- Desi unele probleme imi dau destule batai de cap, ideea de a gasi solutia unui puzzle sau ideea de a rezolva ecuatii ma fascineaza.
- Diferenta dintre neclaritatea de la inceput si oamenii multumiti la finalul proiectului este fascinanta.
Cred ca lista poate continua, insa fara sa ma gandesc foarte mult acestea sunt top 3 lucruri care ma motiveaza. Pe scurt, cred si simt ca pot face diferenta prin activitatea mea si imi place faptul ca oamenii sunt multumiti la final.
3. Ce abilitati sunt necesare?
- Planificare
- Comunicare
- Lucrul cu oamenii
Lista de abilitati este mai lunga, insa la fel ca la intrebarea anterioara, pentru mine, daca stii sa planifici, sa comunici eficient si sa lucrezi cu oamenii, ai o sansa mare sa misti lucrurile.
4. Cum as putea ajunge sa lucrez in domeniu?
Am stat pe ganduri pana sa formulez un raspuns la intrebarea aceasta si mi-am dat seama ca am in minte alte 2 intrebari:
Cum as putea ajunge sa lucrez in proiecte?
Ti-as recomanda o carte: „What you need to know about project management”.
Poti folosi orice carte de project management de incepatori. Vezi despre ce este vorba, invata lucrurile de baza si pune-le in aplicare. Unde?
Pai cred ca sunt foarte multe ONG-uri care abia asteapta tineri talentati, sunt asociatii studentesti ce implementeaza destule initiative, sau poate chiar la firma la care lucrezi, te oferi sa faci parte din echipa de proiect, urmarind indeaproape ce face project managerul.
Cum pot lucra ca un project manager profesionist?
Aici ai nevoie sa treci prin prima faza, cea de mai sus.
Ti-as recomanda sa treci prin experienta unei certificari. Ce vreau sa-ti spun este sa pui mana pe materialele de pregatire si sa le parcugi pas cu pas. Nu cred ca ai nevoie de certificari pentru a practica project management, insa continutul este foarte valoros.
Apoi ai nevoie sa traiesti experienta de a lucra ca project manager pe cateva proiecte.
5. Ce sfaturi puteti da unei persoane ce vrea o cariera in PM?
In primul rand, as vrea sa o felicit. Este o cariera foarte frumoasa, plina de satisfactii si recompense.
Am 5 sfaturi pentru tine
- Sa inveti si sa aplici. Dupa mai bine de 10 ani de lucru in proiecte inca am de invatat si sunt zone unde sunt fascinat de ce descopar. Participa la unul sau doua cursuri. Daca nu in sala, atunci alege o varianta mai ieftina gen Udemy, Cursera, Lynda.
- Daca nu stii, intreaba. Nu este nici o rusine sa nu stii sau sa fi inteles gresit. Grav este sa presupui si sa o dai de gard dintr-un orgoliu prostesc sau pentru ca iti este rusine sa pui intrebari.
- Citeste mult! Rupe netul in doua. Exista foarte multe resurse de unde poti invata. La finalul articolului am adaugat o lectura suplimentara.
- Gaseste-ti un mentor. Fie la tine in firma, fie din afara, fie o persoana pe care o admiri. Gaseste un astfel de mentor si incearca sa inveti de la el, sa vezi ce face si sa aplici si tu si de ce nu, poate chiar iti indruma pasii in aceasta directie.
- Ce-ti place sa faci si ce te motiveaza? Daca proiectele au legatura cu raspunsul la aceasta intrebare, atunci esti pe drumul cel bun.
Un gand de final: Merita, go for it!