Cand se intampla ceva neprevazut cu proiectul pe care il conduc, multi project manageri incep sa se impacienteze. Gasesc repede justificari si scuze:
- nu primesc ajutor din partea colegilor,
- resursele sunt insuficiente,
- clientul reactioneaza ciudat,
- tot apar riscuri la care nici nu s-ar fi gandit.
Si uite asa, project managerul se transforma intr-o veritabila Drama Queen. Adica, mai pe romaneste “face din tantar armasar”, creand scenarii care nu isi au rostul, riscuri care nu isi gasesc rezolvarea, conspiratii, panica si blocaje fara iesire.
E usor de spus: “trage puternic aer in piept si mergi mai departe!”. Ca sa nu fie si foarte greu de facut, iata trei pasi prin care poti sa preiei controlul si sa te asiguri ca proiectul nu devine cu adevarat o drama.
1. Constientizeaza momentul in care te afli si faptul ca exagerezi
Gandeste-te ca nu esti singurul care intampina dificultati. Atunci cand constientizezi ca nu esti unic si nu esti o victima a unei conspiratii ai o sansa mai mare sa reduci tensiunea care se creaza in jurul proiectului tau. Astfel poti iesi mai repede din cercul vicios.
In primul rand fa o lista cu tot ce te bantuie. La o prima citire s-ar putea sa realizezi ca pe alocuri sunt chiar exagerari si le poti sterge de pe hartie in mod natural.
2. Nu amana problema sau situatia care a generat aceasta stare
Nu te duce sa vorbesti cu colegul. Nu iesi la tigara ca sa finalizezi scenariul complicat care se tese in mintea ta. Nu suna un apropiat pe umarul caruia sa poti plange.
Bea un pahar cu apa si treci la treaba. Este demonstrat ca daca bei 400 – 500 ml de apa pe nerasuflate, nivelul de stres si starea de panica scade.
Pentru restul listei, in loc sa presupui, clarifica. Identifica persoana care este in masura sa-ti ofere clarificarile de care ai nevoie si lamureste situatia.
3. Treci la actiune
Dar ce sa faci? Daca stiai cum sa actionezi, nu mai erai in situatia asta, nu?
Ce ramane neclarificat, reprezinta potentiale riscuri pe care le tratezi separat si asupra carora merita sa dedici timp si energie.
Dupa ce ai parcurs acesti trei pasi iti va fi mai clara gravitatea situatiei, care sunt lucrurile care merita eliminate rapid, care necesita clarificari si care sunt potentialele riscuri asupra carora trebuie sa te concentrezi si sa le dedici timp suplimentar.
Sa fii project manager nu inseamna ca esti moderator TV pentru o emisiune mondena de succes unde scopul tau este sa scoti in evidenta fiecare detaliu picant si sa-l accentuezi cu scopul de a face o audienta cat mai mare. Scopul tau nu este sa strangi cat mai multi oameni in jurul tau si sa-i contaminezi cu scenarii apocaliptice.
Esti acolo pentru a rezolva problemele care apar. Daca nu ar aparea genul acesta de situatii si toate lucrurile ar merge ca pe roate, foarte probabil nu ar mai fi nevoie de tine. Fii atent la aceste comportamente toxice, elimina-le si ai sa vezi cum ti se simplifica viata.
In concluzie: lasa drama, treci la treaba!