Cum iti salvezi pielea cand iti asumi mai mult decat poti duce

E clar, nimeni nu vrea sa munceasca mai mult decat trebuie! Timpul costa bani, iar timpul pierdut cu prea multe proiecte dezvoltate concomitent te poate costa inclusiv sanatatea.

Nu de alta, dar, in general (si in particular), cine alearga dupa prea multi iepuri nu prinde niciunul. De ce sa incep 14 proiecte, cand mai bine le dezvolt si le rezolv pe rand? Iata intrebarea la care workoolicul zilelor noastre n-a stiut niciodata sa raspunda!

El prefera sa-si rupa ficatii, crezand ca da bine in fata sefilor si chiar in fata lui insusi. Nimic mai fals! Aa, ba da, se poate si mai rau: sa incerci sa-i convingi pe cei din jur (pe sefi, pe subalterni, pe parteneri si chiar pe cei dragi) ca te spetesti pentru bunastarea lor, insa tentativa ta sa fie sortita esecului. Atunci chiar ca-ti vine s-o iei razna!

Incursiune in lumea lui “Bag ca MIG-ul”

Situatia economica actuala, la nivel national si chiar international, a creat diverse discrepante intre ceea ce ar trebui sa fie concurenta si parteneriatul si ultima boala a secolului nostru: fuga dupa capatuiala, castigul cu orice pret, fara scrupule.

A devenit o moda sa nu te plangi chiar daca esti depasit de situatie sau de responsabilitati, ori sa persisti in erori profesionale chiar daca nu te pricepi la afacerea sau la jobul cu pricina, pe sistemul e mai bine sa am de lucru decat sa stau pe bara!

Mai mult, indiferent de calificare, cei mai multi cetateni sunt tentati sa accepte orice, chiar daca nu se pricep. Se multumesc sa bage tare (sau cum se zice mai nou: baga ca MIG-ul), ca doar – doar vor provoca impresie. Daca in prima faza ar parea ca au dat lovitura, mai tarziu ei capoteaza lamentabil.

Intre „Yes Man” si „Stupid People”

Va mai amintiti ce spunea Silviu Brucan, in 1990? Ca romanul nu se va deprinde cu filosofia capitalista decat peste 20 de ani?… Hm, poate ca a fost prea generos, daca ne gandim ca, din multe puncte de vedere, in primul rand din prisma mentalitatii, inca mai traim in Epoca de Aur. Doar ca, in ziua de azi, conceptul de Stupid people despre care vorbea raposatul domn Brucan, a fost inlocuit cu succes de conceptul de Yes Man.

Yes Man-ul are doua directii de actiune:

  1. nu sufla in fata sefului, chiar daca acesta greseste fundamental la nivel de strategie si chiar daca angajatul poate fi mult mai priceput in respectivul domeniu decat boss-ul sau.
  2. a doua directie este incomparabil mai nociva, pentru ca ea duce catre autodistrugere. Chiar daca, in multe situatii paharul se umple si sta sa dea pe afara, chiar daca are de lucru pana peste cap si dincolo de tocul usii, angajatul model nu refuza o misiune in plus, ba chiar se gudura de placere cand i se mai traseaza o noua sarcina.

Plin de avant proletar – capitalist (sic!), Yes Man-ul strange din dinti, zice “multumesc, dati cu mine de pamant, n-o sa va dezamagesc, servesc firma!”, iar apoi face praf toate proiectele, cu nonsalanta. Asta pentru ca e omeneste sa te mai si odihnesti si, mai presus de asta, atentia distributiva in prea multe directii este un mit. Mai ales cand e vorba despre competente si despre decizii importante. Numai ca, vedeti dumneavoastra, dragi cititori, Yes Man-ul centreaza, da cu capul si tot el cauta mingea-n plopi…

Merge si asa!

Ei bine, in cele din urma, fie ca nu-ti asumi un nou proiect de buna voie, exista si posibilitatea sa te califici din oficiu. Pur si simplu, e posibil sa ai nesansa ca, in acel moment, sa nu mai fie altcineva disponibil.

Ceasul rau, pisica 13, nu alta! Si pe langa faptul ca ajungi sa comiti, mai in gluma, mai in serios, majoritatea trebusoarelor impuse de respectivul proiect, exista riscul de a neglija vechile activitati in care erai implicat si care, foarte probabil, aveau si ele deadline-urile lor. Daca nu stii sa-ti calculezi si sa-ti gestionezi resursele, pe unde scoti camasa?

Asa ca, uneori, pe principiul merge si asa, te grabesti iar treaba iese de mantuiala. Nimeni nu are de castigat, ba din contra.

De ce e neprofitabil sa te inhami la mai mult

Ei bine, iata pe scurt de ce nu merita sa cari mai mult decat poti duce:

  • In primul rand, pentru ca, automat, te extenuezi, productivitatea scade, pierzi timp si viata ta personala va avea, invariabil, de suferit.
  • In al doilea rand, este lipsit de etica sa pretinzi ca te pricepi la toate. Bunul simt te indeamna sa faci doua lucruri dar bine, decat sa te apuci de sase si sa-ti iasa prost. In momentul in care esti suprasolicitat, este dificil sa alegi unele proiecte in dauna altora.

Pasi catre iesirea din haos

Acum, dupa ce am definit contextul si motivele care te-au determinat sa ajungi in aceasta situatie nedorita, sa aflam impreuna cum poti redresa situatia. Pentru inceput, exista cativa pasi simpli:

  • este de datoria ta sa faci lucrurile sa functioneze, asa ca, nu-ti iesi din fire, concentreaza-te si organizeaza-te mai bine.
  • nu mai inghiti toate bazaconiile, nu te mai arunca singur in groapa cu lei si calculeaza-ti resursele.
  • pune totul pe hartie si calculeaza exact lista de proiecte, lista cu activitatile pe care le presupune fiecare proiect in parte si durata de timp alocat pentru fiecare din aceste proiecte. Asa vei afla exact procentul de incarcatura reala cu care te confrunti. In acel moment, poti identifica usor ce atributii poti delega altora si ce se poate face fara aportul tau.

Sedintele lungi si dese, cheia marilor regrese

Sedintele sunt un alt capitol care da peste cap lucrul propriu-zis. Dincolo de faptul ca, in unele situatii, ce se discuta in sedinte nu se respecta pe campul de lupta, iar aceste sedinte dureaza uneori mai mult decat e cazul, deoarece participantii se pierd in amanunte, ele pot fi, de asemenea, gestionate.

Pe scurt: mai taie din ele sau, daca poti, programeaza-le in avans, pentru a nu-ti afecta ritmul muncii.

Sigur, multe dintre sedinte aduc un plus de valoare, dar in situatia in care nu-ti mai ramane timp pentru proiectul in sine, atunci lucrurile se schimba.

Nu uita: timpul costa bani!

Tips:

  • stabileste clar subiectul sedintei si durata ei, ca sa fie clar pentru toata lumea!
  • organizeaza sedintele cat mai eficient si invata sa folosesti butoanele reject si decline, dar acorda interlocutorilor 30 de secunde pentru a justifica gestul, pentru ca altfel ai putea sa te trezesti cu o reprogramare.
  • nu te mai pierde in detalii si fa doi pasi in spate, pentru a te concentra pe ceea ce este vital.

Un sfat pretios

Atunci cand detii controlul asupra situatiei, sentimentul de siguranta vine de la sine.

A detine controlul nu presupune sa te implici in fiecare initiativa si sa incerci sa rezolvi personal fiecare problema.

Asa ca, aloca bine rolurile, seteaza o rutina de monitorizare corespunzatoare si asigura-te ca membrii echipei isi fac treaba in timp util. In momentul in care dispui de o lista clara de activitati si ai calculat timpul necesar fiecareia in parte, poti discuta cu superiorii.

Intrebarea primordiala este “ce vreau sa obtin de la aceasta intalnire cu superiorii mei?”. Ei bine, important e sa le spui ce ai pe suflet, dar argumenteaza totul si fa-te usor de inteles. De asemenea, fii pregatit sa raspunzi la urmatoarele intrebari:

 

  1. La ce activitate vrei sa renunti, care sunt consecintele si care sunt avantajele.
  2. De ce anume ai nevoie pentru a rezolva problemele si de ce resurse suplimentare ai nevoie. In plus, daca gluma se ingroasa si niciuna dintre variantele de mai sus nu este acceptata, esti pregatit sa renunti, indiferent de consecinte?
Subscribe To Our Newsletter

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

You have Successfully Subscribed!