Salutare, in acest articol vorbim despre mituri in project management, intelegeri gresite, legende urbane. Nici nu conteaza cum le spunem, idea este ca ele exista, sunt acolo si indiferent ca ne place sau nu, un lucru este cert : nu le putem nega existenta!
Te-as intreba daca te-ai simtit vreodata coplesit sau obosit, pentru ca, desi depui un efort semnificativ te lovesc asa numitele mituri in project management? Pentru ca in loc sa-ti concentrezi energia in a avansa cu proiectul tau, te vezi nevoit sa depui un efort mai mare in a te justifica si a convinge ca ceea ce faci este bine si este o directie buna de urmat.
Am impartit acest articol in doua parti:
- primele 3 mituri le abordez in partea video
- urmatoarele 4 mituri le-am adaugat ulterior in partea a doua (sectiunea narativa) pentru ca le consider la fel de importante si nu m-am putut indura sa le las de-o parte.
Partea I
- Mitul 1 – Project Managementul este o chestie complicata si cu planificarea pierdem timpul si nu este de folos
- Mitul 2 – trebuie neaparat sa fii un om tehnic pentru a putea fi project manager
- Mitul 3 – oricine poate fi project manager
Un calup “decupat” dintr-o alta discutie despre planificare. (un alt unghi)
Partea II
Mitul 4 – Ca sa faci treaba ai 100% nevoie de o certificare
Doza de adevar
- In multe anunturi de angajare vedem cerinte (daca nu obligatorii, macar optionale) si nu de putine ori esti intrebat de aceste certificari
- Mostenirea sistemului de invatamant (pai cum demonstrez eu ca am invatat ceva daca nu am o diploma la mana).
- Este mai usor sa te vinzi in momentul in care CV-ul tau este completat de diplome. Recunosc, mai ales in prima parte a vietii mele profesionale, m-a ajutat. Ar fi ciudat sa neg acest aspect.
Contra – exemple
- Nu neaparat un contra-exemplu, ci mai degraba o credinta personala. Este de 10 ori mai important sa fi avut sansa sa aplici, sa pui in practica, sa ai cunostinte de baza si sa le validezi, sa vezi ce merge si ce nu merge pentru tine, decat o bucata de hartie.
- De 100 de ori mai important este procesul de invatare si cunostintele pe care le dobandesti, intelegerea acestora si cum poti sa le aplici in contexte si proiecte diferite, decat bucata de hartie pe care scrie ca esti certificat.
- Din nou nu prea este contra-exemplu, ci mai degraba o carcoteala; de multe ori in practica nu prea ai ocazia sa aplici nici 40% din tot ce inveti la certificarile respective. Cu o exceptie, totusi, atunci cand se lucreaza procedurat, exista cultura de PM, metodologie implementata si proiectul este suficient de mare (ordinul milioanelor de euro, 50-100 de persoane implicate, minum un an durata)
- Inca o carcoteala, de multe ori interlocutorul tau intreaba si verifica existenta diplomei, insa domeniul nu-l cunoaste mai deloc, sau, sa fiu darnic, un 10% din cat ai invatat tu pentru certificarea respectiva.
Mitul 5 – Procesul de project management, cifrele si in general datele sunt mai importante decat perceptiile si sentimentele oamenilor implicati
Doza de adevar
Cred ca oamenii implicati in proiecte se impart in doua categorii mari.
Prima categorie este procedurata si considera ca procesul este mai important. Cu rigoare si strictete.
Ei vad project managerul ca un fel de admin al proiectului si, cum imi place mie sa il numesc, un fel de secretar/a avansata cu un salariu mare, care pune meetinguri, se tine de un plan si iti aduce aminte de diverse chestii, pe care tu de obicei le uiti (de obicei cu un asistent scapi mai ieftin decat cu un project manager).
A doua categorie, care considera ca toata “povestea” cu project managementul mai mult complica lucrurile. (vezi mitul planificarii – video)
Contra – exemple
Ei bine, undeva la imbinarea celor doua categorii descrise mai sus se afla un echilibru foarte fain. Imi este teama sa o nominalizez ca fiind a treia categorie pentru ca este destul de rara.
In functie de articolele/cartile pe care le citesti o vei gasi in categoria:
- stakeholder management sau
- change management sau
- project leadership.
Unde sa stai cu cei implicati in proiect si sa intelegi modul in care ei vad lucrurile si cum putem avansa, atat din punct de vedere tehnic (depinde de proiect), cat si din punct de vedere emotional, reprezinta timp castigat si nu timp pierdut aiurea prin discutii la cafea.
A intelege parerea celorlalti face diferenta intre un om motivat si un om indiferent de bunul mers al proiectului tau.
Mitul 6 – Orice proiect trebuie finalizat
De ce? Pentru ca trebuie sa demonstram ca suntem buni, pentru ca am facut o promisiune si pentru ca trebuie sa ne aratam muschii pana la capat. Sau, pentru ca este atat de important incat, chiar daca costurile sunt mult mai mari decat cele preconizate initial, proiectul trebuie finalizat.
In afara de cele 2 scenarii de mai sus, nu am vazut nici o alta varianta cand priectul trebuie sa fie finalizat. Iar daca iti dai seama ca esti in primul scenariu, cred ca trebuie foarte serios sa iti aduni toate resursele, sa vezi pe cine trebuie sa convingi si implicit sa-ti asumi propunerea de a opri proiectul. Este fix acel scenariu in care preferi sa sacrifici un deget (poate nici macar) decat sa-ti fie afectat tot corpul.
Mitul 7 – Clientul stie tot timpul ce vrea, sau are tot timpul dreptate
Doza de adevar
Uneori perspectiva aceasta orientata pe pastrarea clientului cu orice pret, imi da fiori. Si cred ca marele risc este sa te transformi intr-un Yes Man.
Acestea fiind spune, din respect pentru client, cred ca atunci cand nu are dreptate, trebuie sa i se spuna.
Cred ca trebuie sa fie tinut in bucla de comunicare tot timpul si acesta este motivul pentru care te plateste: sa-i aduci valoare! Daca tu tot timpul crezi si spui ca are dreptate, el ajunge sa plateasca mai mult, poate sa primeasca un produs de o calitate indoielnica si tot asa.
Asa ca respecta-ti clientul si spune-i de fiecare data cand nu are dreptate, pregateste-te cu argumente care sa-ti sustina punctul de vedere si ajuta-l sa ia cea mai buna decizie.
Concluzie
Fie ca ne place sau nu, miturile exista. Fie ca sunt adevarate sau nu, perceptia celorlalti exista si cred ca singurul mod in care putem face diferenta si sa o schimbam este ca la sfarsitul proiectului sa livram rezutlate, sa indeplinim obiective si sa aratam ca lucrurile pot fi facute si altfel.
La final, mi-ar placea foarte mult sa aflu parerea ta in sectiunea de comentarii. Lasa-mi un mesaj si spune-mi care este mitul nr 1 care-ti da batai de cap.