Salutare,

Incepand cu anno domini 2006, tin cursuri de Project Management si interactionez cu persoane care sunt fie la inceput de drum in calatoria aceasta de lucru in proiecte, fie cu state vechi si experienta mare in domeniu.

Desi ideea de invatare continua este in ADN-ul meu, militez pentru ea si salut fiecare initativa in aceasta directie, de cele mai multe ori, pentru a construi ceva sanatos, instruirea coordonatorului de proiect sau a project managerului nu este suficienta!

Orice intiativa de transformare care implica o schimbare de proces, procedura, tool sau orice relationat cu acest subiect are o componenta de knowledge transfer! Daca, la nivel de proiect, mai ales atunci cand echipa este intr-un proces de tranzitie de la un mod de lucru ad-hoc (sau pe aproape) la un nou mod de lucru, tu acorzi atentie unei singure persoane din 10 sau 15, este natural ca pe termen scurt si mediu, lucrurile sa mearga mai greu, sa intampinam dificultati si datul ochilor peste cap sa fie ceva normal la ordinea zilei.

Si nu spun asta pentru ca eu livrez cursuri si ofer servicii in domeniu si ma astept in mod necesar sa lucrezi cu mine, ci pentru ca este important sa intelegi ca dezvoltarea de competente la nivelul intregii echipe este un must!

De ce spun asta? Pentru ca #Hybrid is the new normal!

In consecinta:

  • Pentru a accelera procesul de adoptie a modului de lucru pe proiecte
  • Pentru a avea parte de un input sanatos
  • Pentru a ajunge sa avem echipe autonome
  • Si pentru o lista foarte lunga de alte motive care se regaseste in spatele povestilor de succes

… Este nevoie sa faci un pas in spate din rolul clasic de PM si sa actionezi mai multa ca:

Un integrator intre management, echipa si client

In proiectele cross-functionale, sa stie stanga ce face dreapta este cheia problemei.

Si, desi poate nu pare chiar atat de important la prima vedere, wait and see what happens when this is not working!

Desi conceptul de integrator merita un articol separat, sau chiar o carte, cea mai simpla maniera de a vedea lucrurile este aceasta: daca apar probleme intre oricare dintre perechile: management – echipa, echipa – client, client – management sau chiar intre membrii echipei, rolul tau este sa faci angrenajul acesta sa mearga.

Un facilitator pentru membrii echipei

Chiar daca am cunostinte tehnice la un nivel decent intr-un anumit domeniu, atunci cand sunt PM, intodeauna prefer sa ghidez o discutie tehnica, nu sa o conduc. Iar daca gandesti situatia in cheia de mai jos, iti dai seama ca toata lumea are de castigat:

  • Echipa vine cu input, deci ma astept ca planul de actiuni ce rezulta la final sa vina la pachet cu adoptie mai mare
  • Echipa vine cu solutia, deci e clar ca, din punct de vedere tehnic, solutia este mai buna. Daca mai multi oamenii tehnici lucreaza la asta, it gets even better. Iar daca sunt diferente de opinie… ce bine ca aflam acum despre ele si le putem adresa.
  • Estimarile ar trebui, de asemenea, sa plece tot timpul de aici

In plus, orice obstacol apare pe parcurs, tu ar trebui sa fii persoana care rezolva sau faciliteaza rezolvarea problemei.

Un coach cu multa empatie, care intelege provocarile celor cu care lucreaza

De cele mai multe ori, lucrurile nu sunt roz. Let me rephrase that:

In proiectele cross-functionale, lucrurile nu sunt deloc roz.

Pentru a face lucrurile sa mearga, este nevoie sa te conectezi cu cei cu care interactionezi si sa-i ajuti sa dea… cat de mult pot ei sa dea pentru proiect, in contextul dat (un fel de: sa-si atinga potentialul maxim, dar mai temperat, pentru ca pe langa proiectul tau mai sunt si altele, plus viata personala). Iar elementul esential pentru a putea face acesti pasi este empatia.

Daca nu poti sa intelegi contextul, sa incerci sa te pui in papucii celuilalt sau nu ai rabdarea necesara pentru a putea face acest lucru, totul devine mult mai complicat.

Cazul clasic: fac follow-up pe un task. Daca te inteleg prin ce treci si cate ai pe cap, o voi face foarte diferit fata de cazul in care imi pasa doar ca task-ul respectiv sa fie gata conform deadline-ului.

Si daca, pe deasupra, mai esti si competent din punct de vedere tehnic, sa fie primit! Bonus!

Concluzie

Consider ca elementele de mai sus sunt cele care diferentiaza clar un PM junior de unul senior. Daca dau rolul la o parte si ma gandesc din perspectiva proiectelor, pentru a reusi sa duci la capat proiecte medii si mari, trebuie sa imbunatatesti cele 3 puncte de mai sus, sa faci un pas in spate si sa lasi echipa sa straluceasca.

Pentru ca acest lucru sa se intample, este nevoie ca si ei sa inteleaga modul de desfasurare a proiectelor si sa creasca in competente, astfel incat sesiunile de facilitare sa mearga mai bine si mai repede.

Proiectul nu este al PM-ului, este al urmasilor, urmasilor nostrii. Glumesc, desigur 😊 Proiectul este al echipei, este al managementului si, mai ales, al clientului.

Subscribe To Our Newsletter

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

You have Successfully Subscribed!