7 obiceiuri pe care le au project managerii

Munca de project manager aduce cu sine, o data cu responsabilitatea, si un oarecare stres asociat.  Pe durata unui proiect, pe langa modul in care actionezi si performezi ca individ, ai si o echipa, de care trebuie sa te ocupi, astfel incat aceasta sa dea un randament bun. Tinand cont de aceste lucruri, haideti sa vedem care sunt obiceiurile pe care le au sau ar trebui sa le aiba un bun project manager.

Managerii de proiect sunt la fel de buni ca si oamenii cu care lucreaza. Prima data cand am auzit acest lucru, am fost luat putin prin surprindere. Marturisesc ca instinctiv m-am gandit la doua exemple care sa nu se potriveasca, respectiv:

  1. Sunt scenarii pe care le-am intalnit in care de multe ori suntem in situatia “eu centrez, eu dau cu capul”, plus nu am autoritate, maxim sunt ajutat de cativa colegi pentru o perioada foarte scurta de timp
  2. Al doilea exemplu, atunci cand se potriveste vorba “astia suntem, cu astia defilam”, in care nu ai avut sansa sa-ti alcatuiesti echipa sau sa o recrutezi, mai mult decat atat, iti sunt alocate persoane care nici nu au competente pe ce ai tu nevoie

Dupa ce am reflectat asupra situatiei, am ajuns la concluzia ca, de fapt, este adevarat. Este greu sa recunosti de multe ori, este greu sa iti propui sa gasesti solutii si sa imbunatatesti situatii si oameni, dar este atat de usor sa arunci vina si sa te plangi.

Un alt adevar este faptul ca avand o echipa care se simte apreciata, motivata si cu oameni capabili este foarte posibil sa finalizezi proiecte de succes.

Un alt obicei pe care vreau sa il aduc in discutie este comunicarea. O buna comunicare, atat in interiorul proiectului, cat si in exterior, este vitala pentru reusita. Este drept, toata lumea vorbeste despre comunicare, un cuvant cheie in project management, pe deasupra este scris si in carti ca, peste 90% din activitatea lor, project managerii o petrec in comunicare.

Sa comunici bine inseamna insa de multe ori sa stii sa asculti bine, acest lucru implica o ascultare activa.

O alta componenta este empatia. Nu toti reusesc sa fie empatici, sa se puna “in pielea” interlocutorului. Cred ca am mai spus si in alte articole, faptul ca eu, de multe ori as caracteriza project managerul, ca fiind omul care face lucrurile sa mearga.

O data ce discutiile pe o anumita tema iau avant, project managerul trebuie sa gaseasca o solutie convenabila pentru ambele parti. Un rol critic este acela de a rezolva problemele indiferent daca acestea sunt grave sau mai putin grave. In tot acest proces, project managerul nu trebuie sa lase persoanele implicate sa fie afectate: “hard on problem, nice on people”. Acesta trebuie sa devina un motto, constientizat si inteles de oamenii cu care interactionezi.

Un alt obicei bun, il constituie faptul ca sunt capabili sa planifice bine si sa faca cunoscut celor din jur planificarea pe care au pus-o la punct. Chiar daca imbinam partea de planificare cu comunicarea, acest obicei legat de planificare, ar trebui sa vina o data cu job description-ul. Din pacate, nu este tot timpul asa. Sunt situatii in care oamenii nu inteleg ce au de facut sau situatii in care se face o planificare la inceput, dar mai apoi nu se mai tine cont de ea. Cred ca pe aceasta tema s-au scris carti intregi, asa ca nu imi doresc sa intru in detalii. Cine a fost cel putin o data in acesta situatie, intelege despre ce este vorba.

La fel de important este si flexibilitatea project managerului si a echipei sale. Plecand de la feedback-ul primit si tinand cont de schimbarile care apar in piata, la client sau chiar in cadrul organizatiei, este bine sa avem un mindset sanatos legat de mediul in care ne desfasuram activitatea. Trebuie sa fim capabili sa ne adaptam si sa ne asteptam ca astfel de situatii sa apara pentru a nu fi luati prin surprindere. Ultima piesa din puzle este capacitatea de a gestiona si integra schimbarile din mers, combinat cu ideea de a face acest proces transparent pentru ceilalti.

La sfarsitul zilei, fiecare afacere exista pentru a face profit. Si acum imi aduc aminte, cred ca se intampla prin 2009 sau 2010, la un seminar cand am spus acest lucru si cineva din sala a fost foarte deranjat si a spus ceva de genul „nu am nevoie de tine sa-mi aduci aminte de acest lucru”. Asa ca tine cont de tot ce spune clientul indiferent ca este extern sau intern organizatiei si mai tine cont si de faptul ca si la client interactionezi tot cu oameni si iata cum ajungem din nou la comunicare.

Nu in ultimul rand, project managerii trebuie sa inteleaga faptul ca, daca ei conduc o echipa, trebuie sa fie un exemplu pentru aceasta, de aceea, chiar daca proiectul ajunge intr-un punct critic, ei trebuie sa incerce sa obtina tot ce este mai bun din acea situatie.

La sfarsit, ca o concluzie, am sa sumarizez frumoasele obiceiuri:

  1. Project managerii sunt la fel de buni ca oamenii cu care lucreaza
  2. Comunica eficient si eficace folosind ascultarea activa si fiind empatici
  3. Gasesc solutii si planifica bine
  4. Sunt capabili sa integreze schimbarile in planul lor
  5. Sunt flexibili si se adapteaza situatiilor neprevazute
  6. Sunt orientati catre client si au un management al stakeholderilor bine pus la punct
  7. Sunt un exemplu pentru ceilalti si incearca sa obtina tot ce este mai bun din orice situatie

Mai stii si alte obiceiuri? Lasa-mi un comment si hai ca completam impreuna aceasta lista.

renjith krishnan/FreeDigitalPhotos.net

Lasa un comentariu:

Aboneaza-te la newsletter

Sunt peste 3000 de abonati! Alatura-te si tu si vei primi saptamanal sfaturi si informatii utile de project management direct in casuta ta de email!
Nume
Adresa de email