Jurnalul unui project manager obosit – Povestea lenesului responsabil

 

As vrea sa-ti impartasesc un alt secret! Este bine sa fii lenes. Insa, de cele mai multe ori cand vezi pe cineva ca munceste mai putin, foarte probabil lucreaza mai destept si mai rapid, simplificandu-si treaba.

Probabil, vei spune ca lenesul, asa cum este “zugravit” in toate povestile, inclusiv de definitia din DEX, este o persoana careia ii lipseste dorinta, placerea de a munci, de a fi activ. Deseori, cuvantul este asociat cu “trandav”.

Insa, in speranta ca metafora isi va atinge tinta, as vrea sa introduc un nou concept: Lenesul responsabil. Sau ca sa citez din marele scriitor Fanus Neagu, “munca innobileaza, dar nici lenea n-a ucis pe nimeni!”.

Prima varianta expusa aici va poate duce cu gandul la o persoana care “taie frunze la caini” si “o arde aiurea”, pierzand timpul de pomana. In schimb, personajul din varianta a doua gandeste putin diferit!

Este responsabil si stie ca are ceva de facut, insa incearca sa obtina rezultatele cu minimum de efort.

Paradigma lenei

Pentru a creiona etapele necesare pentru a ajunge lenes sau pentru a-ti permite luxul de a lenevi (asa cum este definit lenesul in acest articol) este nevoie sa:

  1. Ai cunostintele potrivite in domeniu, oricare ar fi acesta.
  2. Sa cunosti si sa aplici consistent principiile de project management.
  3. Sa fi dus la capat destule proiecte.
  4. Abia ulterior poti sa-ti permiti sa inovezi si sa simplifici modul de lucru.

Asadar, ai nevoie de ceva timp pentru a deveni lenes.

Foarte probabil, acesta este motivul pentru care acest “lux” nu este la indemana oricui.

Te invit sa exploram impreuna 3 principii usor de inteles, insa nu neaparat la fel de lesne de aplicat, trei idei care stau la baza actiunilor unui lenes responsabil.

Lenesul nu reinventeaza roata de fiecare data cand incepe un nou proiect

Daca ai reusit sa gasesti sau sa definesti un sistem aplicabil in privinta ta, e bine sa te tii de el. Nu inovezi si nu modifici lucrurile pentru fiecare task sau pentru fiecare proiect, nu te lasi influentat de fiecare data cand apare ceva nou. Focusul este unul singur, asa ca finalizeaza treaba!

“Focus” este echivalentul din engleza al “focalizarii” romanesti. Adica, actiunea de focalizare si rezultatul ei, operatia de reglare a unui instrument optic, in sensul in care imaginea sa devina clara.

Metodologia Agile imbratiseaza schimbarea si incurajeaza evolutii in pasi mici, tocmai pentru a deveni cat mai flexibila. Cu toate acestea, chiar si aceasta metodologie are o serie de reguli stabilite, tool-uri si instrumente. Continutul poate fi diferit, numarul de iteratii poate fi altul, insa instrumentele si regulile raman aceleasi.

E posibil ca, din unghiul din care privesti, sa poti vedea atat argumente pro cat si contra. Am sa listez cateva, astfel incat sa poti analiza singur.

Pro:

  • Castigi timp. Cand stii ce este de facut, totul merge mai repede.
  • Esti predictibil, cel putin la abordare si lumea stie ce sa astepte de la tine.
  • Atunci cand nu reinventezi roata, numarul riscurilor scade.
  • Esti mai sigur pe tine, iar aceasta stare de spirit este vizibila celorlalti.
  • Te poti concentra pe problemele aparute si foarte probabil, numarul necunoscutelor se micsoreaza.

Contra:

Afisezi o oarecare robustete, ceea ce ar putea deranja, pe ici pe colo. In situatii critice, este posibil ca abordarea ta sa fie interpretata ca rezistenta la schimbare, ceea ce nu este un lucru rau tot timpul, da hai s-o… “uitam” la argumentele “Contra”. Sa tinem cont ca exista si exceptii… Pana la urma, in abordare exista flexibilitate, dar cu reguli ☺.

E posbil sa fiu subiectiv, insa eu nu identific argumente Contra, relevante.

Depune efortul necesar numai acolo unde conteaza si stii ca poate face diferenta!

De ce sa obosesti muncind pe task-uri irelevante si mai ales care nu sunt ale tale? Iata o intrebare, la care numai tu poti raspunde!

Nu uita, chiar daca uneori nu pare evident, este rolul tau sa-i ajuti pe ceilalti sa livreze. Asta nu inseamna ca faci treaba in locul lor!

Pentru a face posibil acest lucru, este nevoie sa creezi mediu necesar:

  • Planifici activitatile din timp!
  • Definesti cine si ce are de facut!
  • Depui efort in oferirea claritatii si pentru vizibilitatea planificarii!
  • Identifici si pui la punct un sistem de lucru, pentru toata lumea!

In cateva cuvinte, intr-o prima faza, creezi planul si abia apoi muncesti conform celor stabilite!

Arma secreta: Te bazezi pe ritualuri si pe obiceiuri!

Vointa nu este suficienta pentru a duce lucrul la bun sfarsit.

Chiar daca este apasatoare, presiunea deadline-ului este insuficienta.

E nevoie sa pui la punct anumite automatisme, care sa fie adaugate in rutina zilnica, astfel incat sa ajunga parte integranta a activitatii tale.

Privit din exterior, totul pare simplu si natural, insa e nevoie de efort pana cand aceste “coordonate” sa devina “obiceiuri”.

Acest gen de ritualuri este valabil atat in interactiunea cu ceilalti, cat si pentru stilul tau de viata si pentru modul in care iti planifici proiectele.

Cu cat reusesti sa identifici mai repede ritualurile benefice, cu atat izbutesti sa le duci la nivelul maxim si sa le aplici de fiecare data, consistent. Astfel, viata ta se va schimba si vei avea toate sansele sa ajungi un lenes responsabil!

Concluzie: Sunt un fan a lui Peter Taylor, am citit si am recomandat cartile in care abordeaza subiectul “The lazy project manager”. Profit de ocazie sa-ti mai recomand, inca o data, cateva lecturi interesante de PM, iar acolo vei gasi si cartea lui Peter.

Asadar, concluzionam cu o recomandare si cu un speach de final. Primul remediu impotriva oboselii este sa fii lenes, insa nu lenes responsabil si sa lucrezi mai destept, sa nu pierzi vremea cu prostii, sa te concentrezi pe ce ti s-a cerut si doar pe ceea ce este esential.

Desi pare la indemana oricui, iti garantez ca nu-ti iese din prima. Nici lenea nu e pentru oricine! Dar si cand reusesti, beneficiile sunt pe masura!

In cazul in care ai ratat celelalte articole din aceasta serie, gasesti mai jos seria completa:

  1. Gestioneaza si controleaza mediul de lucru al proiectului – primul jurnal.
  2. In loc sa consumi energiile degeaba, schimba regulile si concentreaza-te in scopul de a deveni un generator de energie – al doilea jurnal, impartit in 3 articole despre somn, nutritie si sport.
  3. Lucreaza cu cap – al treilea jurnal.

Ca project manager, e normal sa fii obosit, insa e nefiresc sa-ti placa atat de mult incat sa nu faci nimic!

Spor la treaba!

 

Lasa un comentariu:

  • Marius

    Salut! Crezi că ai putea scrie cu diacritice?

    • Ciprian Cucu

      Salut Marius, cred ca as putea insa este o decizie pe care am luat-o in urma cu cativa ani si o mentin. Multumesc pentru comentariu.